Canon EOS 7D

Středa, 01 Červen 2011 00:00
Canon EOS 7D
Možná je to nošení dříví do lesa, vždyť o tomhle foťáku už bylo napsáno tolik, že snad není možné napsat něco nového. A asi máte pravdu, nepřinesu tímhle článkem nic nového. Spíš se budu chtít podělit o to, jak staré známé pravdy o tomto foťáku snáším a jestli investici pokládám za dobrou. (Pro netrpělivé – ano, pokládám). Kdykoli si kupuji něco nového do své výbavy, dlouze přemýšlím, jestli se mi to vyplatí a co si od koupě slibuji. Asi nikdy jsem nekoupil techniku proto, abych nebyl pozadu. Z tohoto trendu jsem už vyrostl a myslím, že jsem do něj vlastně nedorostl. Přesto, když se ohlédnu, měl jsem v ruce pěknou řádku foťáků. Vlastně mě to trochu děsí. Bude 7D ten poslední? To asi ne, ale zatím jsem nenašel limit, který by mě nutil jej vyměnit za něco lepšího. Svojí výbavou totiž nabízí tolik možností, že je moje dovednosti stejně nedokážou využít naplno. A tak věřím, že mi na nějakou dobu vydrží, stejně jako kdysi Nikon D200.

Canon EOS 7D
Canon EOS 7D, ilustrační foto

Technické specifikace
Jak jsem psal v úvodu, o tomto foťáku bylo napsáno už mnoho řádků, nebudu se tedy opakovat, pro technicky založené typy je ideální např. recenze na dpreview, kde je vyobrazen ze všech stran. Nicméně zmíním vlastnosti, které hrály roli v tom, že jsem jím nahradil Canon EOS 50D.

Autofocus – 90% důvodů jeho koupě, po mnohých přípravách a odkladech jsem jel do Panamy na kolibříky a rychlost AF, spolu s mnoha variantami výběru AF bodů byly hlavním argumentem pro jeho koupi. Kdybych se nechystal na tak speciální cestu, patrně bych investici zvážil. Myslím, že mě EOS 50D v ničem jiném nelimitoval.

Zbylých 10% argumentů pro jeho koupi by naplnily tyto funkce a možnosti – 18mpx čip, 8sn/sec., video, hodně tlačítek a možnost jejich uživatelského nastavení, možnost ovládat jiné externí blesky, velmi dobrý displej.

Mé oblíbené nastavení
Co mi hodně vyhovovalo na Nikonech, bylo hodně tlačítek, která mě nenutila používat dvojhmaty a zbytečně vcházet do menu. Na Canonu EOS 7D přibylo několik tlačítek a to největší kouzlo pro mě získaly tím, že se dají přenastavit. V menu osobního nastavení – C.FnIV:Obsluha/Jiné je hned první volba pro nastavení tlačítek.

Canon EOS 7D
Canon EOS 7D, ilustrační foto

Těch 10 voleb mám nastaveno takto:
1. spoušť: AF a expozice (logická volba, ale dá se nastavit třeba jen blokace expozice – zajímavé, i když asi nikdy nevyužiju)
2. AF-ON: AF OFF (moc to nevyužívám, ale spíš jen proto, že si nevzpomenu, jinak užitečné tlačítko)
3. *: OFF (tohle tlačítko mě spíš vždycky rozčílí, když si ho nosem omylem zmačknu, takže jsem ho deaktivoval)
4. DOF: DOF (také to moc nepoužívám, ale na makro celkem užitečné tlačítko)
5. AF STOP: AF-OFF (blokuje AF u objektivu, který to podporuje, žádný takový nemám, ale proč to nemít nastaveno, že)
6. M-Fn: vodováha v hledáčku (tlačítko na přepínání varianty AF, pokud není namačknutý výběr AF bodu, slouží mi jako vodováhav hledáčku, zapomínám to využívat, ale je to hodně užitečná věc)
7. SET: Prohlížení fotek (pro mě asi nejdůležitější volba, můžu si prohlížet fotky, aniž bych musel podstupovat chirurgické prodloužení palců nebo musel sundavat ruku z objektivu, i když se to zdá jako blbina, z praktického hlediska je to fakt velká výhoda)
8. Přední kolečko: Tv (už jsem si zvykl)
9. Zadní kolečko: Av (už jsem si zvykl)
10. Multiovlatač: Výběr AF bodu (osmisměrný volič rychle najde správný AF bod, případně kolmým stlačením vybere ten prostřední, opět vynikající věc)

Z toho vyplývá, že nejvíc si cením volby 7 a 10, dokázal bych kvůli nim oželet zbylých 8.

Další oblíbená nastavení menu
V menu se dají nastavit nejčastější volby do vlastního výběru a díky tomu vlastně do Menu jako takového vůbec nechodím. Navolil jsem si těchto 5 položek:
1. C.FNIII:Autofocus/Pohon (zde se volí všechno potřebné k multinastavení AF)
2. Ochrana snímků (chrání fotky před smazáním, často používám při promazávání sérií)
3. Formátovat (před focením kartu formátuji, nejen mažu)
4. Ovládání blesku (zde se nastavuje vše kolem blesku, včetně ovládání externích)
5. Info baterie (zobrazuje počet expozic a stav nabití v procentech)

Popravdě, tohle vlastní menu mi pokryje 99% mých potřeb chodit do menu. Ostatních 10 složek menu jsem si tak jednou nastavil a od těch dob tam nechodím. Proto tuhle volitelnou a zkrácenou formu opravdu chválím. Pro pořádek ale projdu i zbytek nastavení, které ovšem vůbec neměním.

Canon EOS 7D
Canon EOS 7D, ilustrační foto

01. Složka: Nastaveno focení do RAW, tón při AF vypnutý, zakázané focení bez karty, automatická prohlídka fotek vypnuta (používám tlačítko SET – viz bod 7. výše)
02. Složka: Automatická optimalizace jasu vypnuta, vyvážení bílé na Blesk (mně to tak prostě dlouhodobě vyhovuje a pokud ne, tak zkoriguji v Adobe Lightroom), Barevný prostor sRGB, Picture Styl Standardní
03. Složka: RAW/L
04. Složka: Live View povoleno, je to vynikající nástroj pro fotky rostlin, hmyzu apod., s oblibou využívám, když mám zdroj baterií
05. Složka: nic
06. Složka: Zobrazení AF bodu zapnuté
07. Složka: Automatické otáčení obrázků nastaveno jen pro PC, ve foťáku se fotka na výšku zobrazí na celý displej
08. Složka: Čeština, Aktuální čas a datum
09. Složka: Mám nastaveny údaje do exif: Autor a webové stránky (užitečná věcička), Verzi používám vždy nejaktuálnější
10. Složka: nejobsáhlejší menu, na požádání popíšu

Ono se to zdá možná jako zbytečné rozepisování detailů, ať si každý nastaví, co mu vyhovuje. Pro mě je ovšem právě tahle variabilita nastavení jedním z klíčových parametrů foťáku. Stačí se tím zabývat asi jednu hodinu a pak není třeba na nic sahat, po chvíli focení se stává z foťáku opravdový partner a není třeba na podobné volby myslet. Nastavením těch správných voleb na ta správná místa se teprve začíná měnit přístroj na nástroj k zachycení toužených snímků. Proto bych všem novým majitelům doporučil tohle nastavení projít ještě před prvním focením.

Šum u Canon EOS 7D

Že je to foťák odolný proti větru dešti, že má spoustu užitečných tlačítek, že se dá snadno konfigurovat pro uživatele nejrůznějšího zaměření, že se skvěle drží, to všechno jde do ústraní, jakmile se začne mluvit o šumu. Pro některé je totiž tenhle foťák právě kvůli šumu obrovským zklamáním. Já si ovšem myslím, že tenhle pocit vzniká hlavně tím, že se neustále posunují možnosti. Představte si, že by byl na trhu dejme tomu jen Nikon D200. Lidé by z něj tiskli fotky 90x60 cm a žasli by nad jejich krásou. Všichni by měli stejné podmínky a připadaly by jim naprosto úžasné. Pak by přišel na trh Canon EOS 7D a v tu chvíli by museli všichni propadnout eufórii, jaké popadli občané na popravišti v závěrečné scéně filmu Parfém. Oproti Nikonu D200 by to byl totiž takový posun v potlačení šumu, že by se mluvilo o zázraku století. Jenže dneska se na šum kouká z úplně jiného hlediska. Na trhu je víc značek, víc modelů a porovnávání fotek pixel po pixelu často naprosto zastiňuje estetické vnímání fotky jako takové. Prakticky vždy existuje lepší varianta, než je ta současná. A tak mnoho lidí neuvažuje o tom, zda foťák má opravdový problém se šumem nebo ne, ale zda na trhu existuje lepší varianta. A ona existuje. Existuje jich hned několik. A budou přibývat. Namátkou Nikon D3, Canon ESO 1D MarkIV a co teprve full frame Nikon D700 či Obě 5D varianty od Canonu. Jenže každá z těchto voleb má svoje ALE. A tím je cena nebo omezení vyplývající z Full frame. Takže za mě: ten foťák šumí naprosto krásně, mnohonásobně jeho přítomnost kompenzuje výbava a možnosti přizpůsobení. Až se mi podaří vyfotit krajtu, která škrtí slona a za ocas ji tahá sup, myslím, že bude každému putna, jestli je tam zrnko prachu. A přitom kromě šťastné náhody bude mnohem podstatnější, že jsem dokázal přesně a správně ostřit, kompenzovat ostré slunce a měl jsem dokonalý přehled o kapacitě baterie.

Pro ilustraci vkládám fotku mravence. Není nijak upravená, jen převedená do jpg a oříznutá. Na rozměrech 4147 x 2765 sami posuďte, jestli je šum na ISO 800 zdrcující, klidně si ji vytiskněte a uvidíte, že po šumu nebude ani památky.

Canon EOS 7D
Velikost: 4147x2765, 6MB, EXIF: ISO 800, F8, 1/25s, Canon EOS 7D, Sigma 150mm/2.8

Jak se zbavit šumu
O tom, jak se zbavuji šumu v případě, že jej na fotografii nechci, se můžete podívat na videotutoriálech v sekci Úpravy na PC.

Co říci závěrem
Je Canon 7D dokonalý fotoaparát? To rozhodně ne. Marvin ze Stopařova průvodce by se jistě vyjádřil, že je nanejvýš druhý nejlepší, protože ho určitě předběhne jeho nástupce. Já si myslím, že se opravdu povedl. Mohl by mít aretaci voliče režimů, aby se nechtěně nepřetáčel, mohl by mít výklopný displej, mohl by mít, co já vím, třeba míň šumu :-)  Nafotil jsem s ním několik tisíc fotografií a kdybych se měl znova rozhodovat, jestli jej koupit nebo ne, koupil bych ho. A to takový, jaký je, se svými klady i nedostatky. Mně zkrátka maximálně vyhovuje. Mám pocit, že toho umí mnohem víc než já, až se karta obrátí, začnu uvažovat o náhradě.

TIP: Pokud chcete vidět fotografie, které jsem tímto fotoaparátem vytvořil, v Galerii dejte vyhledat 7D ...

Petr Bambousek



Přidat komentář:

Vaše komentáře 

 
#8 přísluško 2011-09-04 06:51
Petře, mám také drobné dotazy...
1) jakou značku a velikost karty v tomto foťáku používáš
2) kolik MB průměrně má jedna fotka v jpg a raw?
3) kolik fotek se ti tak na kartu průměrně vleze když se ti ukládají obě varianty.

Díky
Citovat
 
 
#7 RE: CANON EOS 7D - zkušenosti, nastavení a zamyšlení 2011-06-14 11:15
Ahoj Peťo, pekne napísané, už mám nastavý multiovládač na výber ostriacich bodov, je to veľmi rýchle a pohodlné
Chcel by som ťa poprosiť o popis tej 10 zložky, hlavne C.FnIII. Sobotu som strávil v Zooparku v Chomutove skúšaním novej 400ky/5,6 a z fotiek urobených na servo AF som sklamaný. Fotil som na stredový bod, vačšina ako keby nebola zaostrená vobec
Vďaka!
Citovat
 
 
#6 RE: CANON EOS 7D - zkušenosti, nastavení a zamyšlení 2011-06-06 20:01
Ahoj Péťo,hezky popsané,ostatně to je u tebe dobrým zvykem.Tak k čemu bych mluvit mohl je,že zmíněná D200,tam se bohužel moc chip nepovedl,ale tělo a rychlost AF,byla na tehdejší dobu skvělá.Malinko bych doplnil Martinův koment,že FF zrcadlovky od Nikonu jsou na tom se šumem opravdu dobře,ale zde je řeč o crop foťáku střední třídy(a myslím,že povedeném)a zde přijde podotknout,že u u Nikonu jsou výsledky u crop zrcadlovek podobné,zkrátka fyzika se ošidit nedá.Já osobně zůstanu u FF,ale je jasné,že tu fotku co jsi sem dal na zkoušku,tak v tisku bude vypadat skvěle.Upřímně mě vyžehlené pozadí ve velké fotce moc nesedí,hlavně,k dyž ústřední motiv nějaký má a pozadí je pak nepřirozeně hladké.Ono dost bude záležet,jaké kdo má nároky,ale vezmu-li v úvahu kam se to zase posunulo celkově,tak už se těším na další počiny obou firem,protože ať žije konkurence
Citovat
 
 
#5 Díky za vaše komentyPetr Bambousek 2011-06-05 16:45
Díky všem za zastavení a komentáře. Je mi jasné, že to každý vidí z úhlu svých potřeb. Proto je fajn, že je na trhu tak široká nabídka.
Citovat
 
 
#4 RE: CANON EOS 7D - zkušenosti, nastavení a zamyšlení 2011-06-05 11:59
Ono je to s tím šumem trochu jinak - když ti zákazník nebo fotobanka odmítají fotky kvůli šumu, tak je sice hezké, že si všichni řekneme, že šum je naprosto v pořádku a když fotku vytiskneme i ve výstavním formátu tak nemá chybu...
Ale je to přesně o tom srovnání jak jsi psal - když na trhu existují fotky s obrazovou kvalitou na úrovni 5DmkII, tak v porovnání s nimi je to co produkuje 7D ve značné nevýhodě. Je jasné, že na naprostou většinu tisků se obraz změnší tak, že se rozdíly stírají, ale na to se zákazník nekouká - bohužel...
Mě osobně dost vadí, že se Canon naprosto zbytečně žene za megapixely na úkor obrazové kvality - to je to o čem všichni píšou - ne to, že by byly fotky nepoužitelné...
Citovat
 
 
#3 7D 2011-06-04 23:52
Ahoj Petře, co se týká šumu, tak máš úplnou pravdu. Já se dnes nebojím používat ISO 1000-2500 a jde to. V porovnání s ostatními Canon fotoaparáty je na tom velmi dobře
Citovat
 
 
#2 RE: CANON EOS 7D - zkušenosti, nastavení a zamyšlení 2011-06-03 08:41
Ahoj Peťo, absence aretace u voliče režimů je debilní chyba, která mne mimo jiné donutila přejít na foťáky, které mají volbu řešenou jinak, slovy na 1D řadu. Tolikrát se mi u 5D a 40D stalo, že při rychlé manipulaci došlo k přetočení z Av na M a já si toho v zápalu boje nevšim, že jsem si kdysi řekl-nikdy více. A o šum primárně nejde, jde o vysoká ISA a jejich použitelnost, možnost navolit co nekratší čas pro focení WL je jedna z klíčových vlastností. Vyměnil jsem MkIII za MkIV a šumí stejně, vzhledem k většímu rozlišení je lepší cca o jedno EV. ISO 1600 jako standart tak jak to mají nastavené Nikonisti u posledních modelů ani náhodou. Udělám podobné porovnání :)měj se!
Citovat
 
 
#1 RE: CANON EOS 7D - zkušenosti, nastavení a zamyšlení 2011-06-02 20:22
Ahoj, škoda že ses víc nerozepsal o AF. Docela by mě zajímalo jak si vede při sledování bodu a jeho předávání. Popřípadě i to, jestli je počet bodů při letovkách dostačující.(kupříkladu když vezmu můj 40D, tak je to super foťák ale kvůli 9 bodům rozloženým do diamantu nevhodný na sledování rychlých objektů)
Citovat
 

Expedice 2011 očima účastníků

Michal Krause
Thajsko 2011

Fotografická cesta do Thajska, na kterou jsem se s Petrem vydal, byla pro mě nesmírně poučná. Lhal bych, kdybych řekl, že to bylo jednoduché. Částečně za to mohla mimořádná porce smůly, která mi přivodila podvrtnuté koleno, zničený notebook a především špatně fungující autofocus na obou fotoaparátech. Když k tomu připočtete plachost místní fauny, není asi divu, že jsem chvílemi propadal depresím. Jenže fotit vedle Petra je velká škola. Tam, kde se spíše vzdáváte a nebo tvoříte snímky maximálně dokumentárního charakteru, on najde motiv a vytvoří výbornou fotku. Když se to stane poprvé či podruhé, považujete to za „kliku“. Během těch dvou týdnů ale pochopíte, že i když štěstí hraje svou roli, není to žádná náhoda. Z Thajska jsem si nakonec dovezl jen pár fotek, které se mi líbí. Čím déle o tom ale přemýšlím, tím víc si cením toho, co jsem se naučil. Snad se mi na příštích cestách povede nabyté zkušenosti zúročit.

Pokud jde o technické zajištění cesty, které si Petr vzal kompletně na svá bedra, nemám co vytknout. V podstatě se dá říct, že jedinou mou starostí bylo dorazit včas na letiště k odletu, a to i za situace, kdy Thajsko před naší cestou postihly katastrofální záplavy, které nás nakonec doslova na poslední chvíli donutili ke změně itineráře. I ta proběhla z mého pohledu naprosto hladce a bez dopadu na cenu, což samozřejmě potěší.

Michal Krause - Thajsko 2011

Michal Krause
webové stránky

Jakub Hodáň
Thajsko 2011

Cesta do Thajska, ako moja prvá fotografická cesta, bola pre mňa veľkým prínosom. Aj keď zvieratá, ktoré sme mali v pláne fotografovať, sa často neukázali, vychutnával som si chvíle s tými, ktoré mi ponúkol okolitý les. Či už to boli pre niekoho obyčajné modlivky (kudlanky), alebo nepreberné množstvo gekónov, myslím, že vždy sa našiel nejaký motív, ktorému sa dalo venovať a bolo len na nás, ako dané možnosti využijeme. Vedel by som si predstaviť, že by som sa na rovnaké miesta vrátil, lebo už s tak krátkym odstupom času ľutujem, že som s tým či oným druhom nestrávil viacej času. Každopádne v konečnom dôsledku si myslím, že veta, ktorú som sa dočítal v úvodnej ponuke na túto výpravu, bola splnená do posledného slova : "Je téměř jisté, že fotografie, které si přivezeme, budou ve značné míře originální a tématicky neokoukané"

Čo sa organizácie týka, nemám žiadne výčitky. Keďže sme sa všade dostali rýchlo a bez problémov, Petrove znalosti tamojšej fauny boli viac než obšírne a navigácia šliapala väčšinou slušne, myslím, že pochvala by bola namieste. Jediné komplikácie vystávali z komunikácie s domorodým obyvateľstvom a bez znalosti thajštiny sa to často zdalo byť neprekonateľnou priepasťou, no poradili sme nakoniec aj s tým.

Prikladám fotografiu o ktorej si myslím že vystihuje tento môj komentár, lebo vôbec nebola v pláne a do poslednej chvíle som v nej nevidel žiadny potenciál.


Jakub Hodáň - Thajsko 2011


Jakub Hodáň
Portfolio Flickr
You are here:   HomeBLOGTECHNIKAFotografická technikaCanon EOS 7D